1.12.2018

Marraskuu

VIETNAM

Marraskuu alkoi oikein lämpimästi, kun Halloweenina suuntasin etelään kohti Vietnamia. Meillä oli muutama päivä vapaata viikonlopun lisäksi niin siinä oli juuri sopivasti aikaa pienelle reissulle ja Vietnamiin olin halunnut jo ennen vaihtoakin mennä. Vaikka Osaka on iso suurkaupunki, kulkee julkinen liikenne yllättävän huonosti öisin. Mun lento lähti Kansain lentokentältä seitsemältä aamulla ja koska sinne on vähän matkaa täältä Toyonakasta, en olisi aamun ensimmäisellä junalla sinne ehtinyt vaan jouduin menemään kentälle jo edellisenä iltana ja hengasin siellä sitten koko yön. No, kokemus sekin. Lensin siis ensin Hong Kongiin, jossa oli 5 tunnin välilasku ja sitten jatkoin Da Nangiin, jossa oli myös hotellini.

Olin Vietnamissa noin viisi päivää ja sinä aikana ehdin käydä rannalla, uima-altaalla, Hoi Anissa (oli kyllä niin kaunis paikka varsinkin kun pimeni ja lyhdyt loistivat joka puolella) ja Marble Mountainsilla, jossa oli mm. kaunis temppeli luolan sisällä, sekä Heaven Gate, josta en uskaltanut mennä läpi... Vietnamissa ruoka oli hyvää, ihmiset ystävällisiä ja hinnat edullisia niin kuin Kaakkois-Aasiassa yleensäkin. Joskus olisi kiva käydä Vietnamissa vielä mm. Hanoissa ja muissa paikoissa, joihin ei tällä reissulla ehtinyt!

IMG-20181102-173243

MOUNT KOYA

Pari viikkoa sitten oli yliopiston järjestämä retki Hiroshimaan, jonne en siis itse kuitenkaan mennyt, vaikka melkein kaikki muut vaihtarit menivätkin. Sinne pystyi ilmoittautua ensimmäisenä orientaatiopäivänä, enkä jotenkin silloin tajunnut itseäni mukaan ilmoittaa, joten se meni sitten siinä. Tuo retki oli ilmeisesti siis ilmainen ja käsitin, että se järjestetään joka vuosi(?) eli jos siellä joku haluaa tulevaisuudessa tulla Osaka Universityyn vaihtariksi niin kannattaa pistää korvan taakse!

Noh anyways, yksi toinenkin itävaltalainen vaihtari ei ollut Hiroshimaan lähdössä ja hän kysyi, haluaisinko lähteä mukaan Mount Koyalle. Mount Koya oli ollut mulla to do-listalla jo alusta asti, joten suostuin tietenkin. Mount Koya sijaitsee siis vajaan parin tunnin matkan päässä Osakasta Wakayaman prefektuurissa. Yövyimme vuorella yhden yön temppelissä! Oli tosi siisti kokemus. Ensimmäisenä iltana menimme eräälle temppelille, jossa järjestettiin meditaatiota. Yllättävän vaikeaa yrittää rauhoittaa mieli kaikista ajatuksista.

Meditoinnin jälkeen temppelillä, jossa yövyimme huoneeseemme tultiin tarjoilemaan illallinen, joka oli perinteistä japanilaista temppeliruokaa. Illallinen oli kuin yksi seikkailu, kun melkein mistään ruoista ei tiennyt, mitä se oli niin maku oli aina yllätys ja kaikki pienet annokset olivat kuin pieniä taideteoksia. Illallisen jälkeen menimme onseniin, joka oli itselleni ensimmäinen kerta onsenissa. Kaikki vanhemmat japanilaiset naiset halusivat kovasti jutella meidän kanssa.

Seuraavana aamuna heräsimme aikaisin seuraamaan munkkien rukoushetkeä. Sitten oli aamupala ja sen jälkeen lähdimme kiertelemään Mount Koyaa, jossa oli tosi paljon juuri temppeleitä ja suitsukkeiden tuoksu leijaili vähän joka paikassa. Vuorella on myös Okunoin hautausmaa, joka sijaitsee metsässä ja siellä on yli 200,000 hautaa. Oli todella kaunis paikka.

IMG-20181116-175626

KANJANI8

Monet japanilaista musiikkia kuuntelevat varmasti tietävät Johnny's Entertainmentin. En ala sitä tähän nyt tarkemmin selittämään, mutta Johnny's Entertainment on siis "talent agency", josta löytyy monet Japanin suosituimmista poikabändeistä/-ryhmistä. Yksi niistä on Kanjani8, jota joskus kuuntelin paljon ja yksi jäsenistä on ihan ehdoton lemppari, joka on myös näytellyt monissa sarjoissa ja leffoissa! Viime vuosina en ole enää niin paljoa Kanjani8:a kuunnellut, mutta se on silti edelleen lähellä sydäntäni. Helena sai heidän Osakan konserttiin liput ja pyysi minut mukaan. Konserttipaikkaan mahtui 50,000 ihmistä eli aika iso keikka oli kyseessä. Konsertti oli kyllä niin hieno ja kolme tuntia meni hetkessä. Yksi parhaista keikoista, joilla olen ollut <3

IMG-20181118-165825

UNIVERSAL STUDIOS

Viime perjantai oli täällä national holiday ja lähdettiin kahden kaverin kanssa Osakan Universal Studiosiin. Tylypahkan koulu ja koko Harry Potterin alue kauppoineen kaikkineen oli tosi hieno ja toinen lemppari puistossa oli Jurassic Parkin alue. Universal Studiosilla oli paljon hienoja juttuja, MUTTA ihmisiä oli (yllätys yllätys) tosi paljon ja pahimmillaan jonotettiin yhteen laitteeseen melkein 3 tuntia. Jälkikäteen ajateltuna en ole ihan varma, oliko paikka lipun hinnan arvoinen tai toista kertaa en ainakaan ehkä menisi. Mutta oli silti mahtavaa ja lopulta jopa ehdittiin niihin tärkeimpiin, mihin eniten haluttiin!